maanantai 12. tammikuuta 2015

Joka päivän asu



Tässä minä nyt sitten olen. Esittelyssä mulla on mun jokapäiväinen vaatetukseni, tuo villapaita. Se on myös tällähetkellä ainoa kunnollinen ja lämmin villapaita minkä omistan. Yhdistän sen kotona ollessa yleensä legginseihin. Eilen kaverina oli boyfriend farkut ja tänään mulla on musta mekko. 
Villapaidassa yhdistyy mukavuus ja lämpö, tämänhetken tärkeimmät ominaisuudet. Väri on sellainen mitä ei yleensä kaapistani löydy. Syitä paidan ostamiseen oli tarve, sen halpuus ( 12€ ), kiva pintakuviointi, erilainen väri ja rentous.



Tuo villapaita on siitä ihana, että sinne saa alle tungettua tarpeeksi kerroksia. Tai voikohan sitä sanoa villapaidaksi, kun materiaali on 80% akryyliä ja 20% polyamidia. Tosin kyllä sen tunteekin paitaa riisuessa, ritinän ja rätinän määrästä! Ja nyt parin viikon käytön aikana olen alkanut huomaamaan nukkaantumista etenkin hihojen sisäpintojen puolelta.

Tulin siis uteliaaksi ja otin selvää mitä nuo kuidut todellisuudessa ovatkaan ja löysin esimerkiksi tämmöisen:

"Akryyli on aine, jota käytetään muovien ja tekokuitujen valmistamiseen. ”Asetyleenistä ja sinihaposta valmistetaan akryylinitriiliä, joka sitten polymeroidaan polyakryylinitriiliksi.”.....
Akryyli on pehmeä ja kuohkea ja olemukseltaan villamainen. Akryyli kestää hyvin auringonvaloa, eikä rypisty helposti. Toisaalta akryyli nyppyyntyy ja sähköistyy helposti
Akryylilangasta valmistetaan mm. neulepuseroita, tekoturkiksia ja verhoja.
Polyamidi on eri tekokuitu kuin akryyli. Polyamikuiduista käytetään myös nimitystä nailon.
Polyamidikuiduista valmistetaan sukkia, sukkahousuja, alusvaatteita ja uimapukuja."
Lähde:tämmöinen
Eli tosiasiassa ylläni on muovia eikä villapaita alkuunkaan! 
Oikeastaan minun täytyy jatkossa alkaa katsomaan mistä vaatteeni koostuvatkaan. Tästä tulee pitkä taival opiskellessa :D Kerkesin kyllä jo eilenkin ahdistua pariin otteeseen, kuinka pitkään mulla tulee menemään, että saan vaatekaappini kokonaan kondikseen. En ole vielä kunnolla edes aloittanut. Kun on tällainen kaikkimullehetinyt-ihminen, kärsivällisyys tulee olemaan koetuksella. Mun täytyy pohtia omalla kohdallani myös kuinka kiinnostunut olen vaikka vaatteen alkuperästä, valmistustavasta ja juurikin niistä materiaaleista. Aikaisemmin olen miettinyt niitä vain ajoittain, mutten tosissani koskaan. 
Ei muutaku prosessi jatkukoon!


- Misu






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Iloitsen jokaisesta kommentista :P